Gå videre til hovedindholdet

Google+ eller Google-?

Kort fortalt er Google+ søgegigantens måde at lave sociale medier på, og det er bygget op omkring forskellige funktioner. Nogle giver supergod mening, mens andre nok lige skal have et par ture rundt om blokken, inden de ringer med den store klokke. Vi har kigget på det – også for selv at finde svar – og her er vores lille roadmap til Google+.


Google Circles

…er ingen af os rigtig kommet op at ringe over. Her kan du inddele kontakter i ‘circles’ alt efter relation. Kender du dem godt, dårligt eller slet ikke. Er det dine bridgevenner eller hundevenner – find selv på flere. Hvis du gider. Vi gider ikke.
Præcis som med Facebooks lister, så får ingen af os brugt skidtet. Hvis vi er connected, så er vi conncted og med mindre, I kyler os på porten, så kommer I til at høre på vores vrøvl. Og helt ærligt, det er jo SOCIALE medier det her. Hvis vi vil have en loge op at køre, så kan vi sende en mail rundt. :P
Google+ har desuden annammet Twitters follow-ideologi, dvs. du kan faktisk godt følge folk uden at de skal acceptere det (så ser man self kun deres offentlige posts). Det kan jo være en meget god ting, men Google+ er ikke Twitter, og folk fatter sig generelt ikke i korthed her. Det gør, at ens nyhedsstrøm hurtigt kan blive lidt…lang. Men så kan man jo bruge filtrene i venstremenuen. Hvis man gider….gæt selv.


Google +1

Ifølge Google selv får +1 ‘conversations going’ – vi har svært ved at se hvordan. På mange måder en sær størrelse, fordi den lugter lidt af Facebooks like-knap, uden at man på nogen måder får samme resultat. Ulempen er, at du ikke rigtig deler med dine venner, faktisk virker det som verdens mest hemmelige knap.


Ingen ser dine +1’ere

Vi har for længe siden +1 i en tænkt Google søgning for at se, hvad det skete. Det korte svar er: ingenting. Vi kan sgisme ikke gennemskue, hvor denne ‘conversation’ foregår henne. Heller ikke, når man +1’er en post på Google+ får man anden belønning end en blå farve på knappen, og man får ikke at vide i ens nyhedsstrøm, at venner har +1’et noget. Det gør altså det sociale element lidt gumpetungt.


If you got it, flaunt it!

Som linksamler skulle den efter sigende være genial, fordi du kan +1’e interessante ting og samle dem på en neat liste, hvis man da kan finde den. Man skal klikke på sit lille portrætbillede på Google+ for at komme til ens profilside, under hvilken der findes et link med en liste over +1’ere . Hvorfor så genert?
Vi savner mere synlighed omkring disse små glædesudbrud. Vi savner at kunne se, når andre har dem, og når nogen synes, det vi har lavet, er fedt. Det er jo det sådan en knap er til for, Google! Det er et virtuelt skulderklap: You rock! Hvem gider have det gemt af vejen på øverste skabshylde?
Og btw…hvordan er det lige man skal liste +1 ind i en streetsmart samtale: Så du det link, jeg +1’ede i går? Hvor mange +1’ere fik du så? Det er toal nice – det må jeg lige +1’e. *klask*


Google pages

I går åbnede Google for deres svar på Facebook Pages – altså muligheden for at virksomheder kan have en officiel side på netværket. Mange af de store stod klar i startblokken – inklusive yours truely!


Followers og +1’ere og circles – for mange kokke

Det er pærelet at sætte en side op. Der er kun et par steps involveret, så er man kørende. Siden er bygget op meget som en Facebook-side med mulighed for et par billeder i toppen.
Men der er også store forskelle. Fx kan man som follower ikke skrive på virksomhedens væg, og så er det lidt svært at gennemskue, hvordan man BLIVER follower.
Her har vi Virgins Google+ side. Der er 70, der har +1’et, men der er 1613 followers. Man follower altså ikke, fordi man har +1’et, og der er ingen follow-knap at finde nogen steder. Det viser sig, at man skal adde siden til en af sine circles – SÅ follower man. Det er jo indlysende. Især når nu DEN funktion er placeret så snublende nær listen med followers. *vifter ivrigt med usability-reglen om nærhed*
Hvad sker der så, når man +1’er? Damned if we know. Jo, altså det kan jo så ses gemt godt væk ovre på din egen side under listen med ting du har +1’et. Hvis nogen skulle lægge vejen forbi.


Ingen reklamer, tak!

Facebooks sider bliver jo ofte brugt til konkurrencer og tilbudsbrøl, men den slags vil Google+ ikke have. Det vil Facebook sådan set heller ikke, når det gælder nyhedsstrømmen, men de har fixet det ved at sige, at det er ok så længe firmaerne holder det inde i en app eller en iframe over på deres Facebook-side.
Så langt er Google ikke engang villige til at gå. I deres promotion policy lyder det:
You may not run contests, sweepstakes, offers, coupons or other such promotions (“Promotion”) directly on your Google+ Page. You may display a link on your Google+ Page to a separate site where your Promotion is hosted
Ironisk nok kan det altså ende med, at firmaerne ifm. deres konkurrencer linker over til deres…Facebook-side. Det er lidt synd, Google går glip af god social interaktion PÅ siden på den måde.
Alt i alt er der noget vej igen, inden Google pages er på niveau med Facebooks, fx kan man kun være en admin, der er ingen mulighed for at lave en pæn url og der er ingen statistik. Det sidste er bare freaking sært! Men ok – det er også en helt ny feature. Vi giver tid.


Google Ripples

Endnu en hemmelig +feature, men en af de virkelig fede. Måske mest fordi den er facinerende og godt lavet. Aldrig ville vi have bemærket den, hvis ikke en hardcore Google+-bruger havde gjort os opmærksom på, at den var der.
Ripples giver dig mulighed for at se, hvordan en offentlig post er blevet delt. Det er klart, at for at få den fulde effekt, må man finde en lettere kendt personages post.


Google Hangout

Google+ har 1 feature, som har fået lidt vind under vingerne, Google Hangout. I går mødtes Hans Hellighed og Hans Tilbagelænethed, henholdsvis Dalai Lama og Desmond Tutu i en meget offentlig hangout. Og tidligere i dag kunne man hænge ud med selveste Miss Piggy på The Muppets Google+ side. Det bliver ikke meget vildere.


Google lider under ikke at være first mover

Alt i alt har Google+ altså nogle fine features, men generelt er der ikke nok ekstra at komme efter ift. Facebook for os. Facebook har ligesom sat standarden for sociale medier og skabt nogle konventioner og forventninger. Og det er den største hindring for Google+ set med vores optik, fordi nu har vi sgu lissom knyttet os til anden side og der er bare for meget arbejde i at opdatere flere steder – for slet ikke at tale om maset med at få folk med over.
Projektet lider også under, at forretning og fornøjelse blandes på odd vis. Hvad værre er, så er Google helt ufattelig dårlig til at komme med belønninger, når noget lykkes.
On the bright side er der flere af vores nørdvenner i rundkredsen, som hårdnakket fornægter Facebook, så lidt ekstra social aktivitet er der da kommet ud af det! Og vi hænger på; der er jo rum for forbedring. ;-)

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Formålet med SEO

SEO (SØGEMASKINEOPTIMERING) SEO, Search Engine Optimization eller på godt gammeldags dansk, søgemaskineoptimering er et område som henover de sidste 10 år er blevet et krav som man som virksomhed ikke kan ignorere. Formålet med SEO , er at dine kunder, som minimum, kan finde din hjemmeside når de søger efter den. Der ville ikke være meget ide i at have en flot og funktionel hjemmeside hvis ikke der er nogen der besøger den. Det ville svare til at have sin butik placeret i et kælderlokale, med gardinerne trukket for og ingen skilte udenfor. Så er man i hvert fald sikker på at de eneste kunder man ville få, er dem der vidste på forhånd hvor de skulle gå hen. Hos Hcs Briller har vi SEO som en absolut spidskompetence. Vi har hjulpet flere end 50 virksomheder med at fremme deres placeringer og almen tilstedeværelse på nettet, herunder via Google søgninger, sociale medier som Facebook , Twitter og lignende, samt via generiske søgninger der anvender søgepartnere, brancheportaler ...

Guide til søgemaskine-optimering i CMS

Din nye hjemmeside kan indstilles til at være mere brugervenlig over for søgemaskiner, således at indholdet lettere optages og indekseres korrekt. Det betyder at brugere, af eksempelvis Google, med større sandsynlighed får vist din side blandt søgeresultaterne. Unikke titler og metadata Titler og metadata angives i  Indholdssider  i kontrolpanelet. Når en indholdsside oprettes eller redigeres, udfyldes felterne  Title ,  Nøgleord  og  Beskrivelse . Title  - Her angives en title (optimalt op til 67 tegn), som kort fortæller noget om indholdet på siden (fx Mine bedste mad-opskrifter med kylling) Nøgleord  - her angives ord som beskriver indholdet, og som benyttes i indholdsteksten (fx mad, opskrifter, kylling) Beskrivelse  - her angives en kort beskrivelse (fx Læs om lækre og sunde retter med kylling) Brugervenlige URL'er Dette punkt kræver at webhotellet understøtter såkaldte .htaccess filer og URL Re-writing. Gå til  ...

Online markedsføring i dag alt andet end kode

For et par år siden var online markedsføring – herunder især disciplinen søgemaskineoptimering – et spørgsmål om at være dygtig til at kode og generere store mængder af (mere eller oftest mindre) relevante links. Programmører og andre folk med en teknisk baggrund havde her en stor fordel. Sådan er det ikke i dag. Tingene har ændret sig i 2018. I dag er det især de, der formår at skabe et godt website – designere, UX-udviklere og til dels programmører – og de, der formår at skabe en god oplevelse på dette site, der har mulighed for at tjene penge på internettet. Søgemaskineoptimering er i dag et spørgsmål om at skabe en god oplevelse for brugeren på websitet. Er de besøgende ikke glad for at bruge sitet, kommer de ikke videre, hjælper smuk kode og mange links ikke. Dette åbner døren for at de kreative, tekstforfatterne, UX’erne og mange andre kan tjene penge på internettet og online markedsføring. En nærmere specifikation af hvem, der har mulighed for at lave en beskæftigelse ud...