Vigtig information før du går igang
Der er visse ting, som du bør være meget opmærksom på, og vi har samlet disse ting her i starten af manualen, så du sparer dig selv for en masse unødigt arbejde fremover og så du sikrer dig, at din shop fungerer efter hensigten!
VIGTIGT! Dog Tags
Dette webshop system har indbygget en funktion, der gør det muligt at lave de mest søgemaskinevenlige url’er (internetadresselinier) der findes i øjeblikket, hvormed dine chancer for gode placeringer i søgemaskinerne øges markant.
Dette webshop system har indbygget en funktion, der gør det muligt at lave de mest søgemaskinevenlige url’er (internetadresselinier) der findes i øjeblikket, hvormed dine chancer for gode placeringer i søgemaskinerne øges markant.
Det vil sige, at hvis du sørger for altid at overholde nedenstående retningslinier, er du væsentlig bedre stillet i relation til automatisk og gratis markedsføring på nettet!
�� Et Dog Tag er en tekst, der indsættes i internetadressen, så denne fremstår så søgemaskinevenlig som overhovedet muligt.
�� Et Dog Tag felt skal ALTID udfyldes, og være så konkret som overhovedet muligt, så det svarer til den pågældende vare, infoside eller varegruppe.
�� Du kan altid selv udfylde Dog Tag feltet, som du ønsker det. Udfylder du det ikke, vil systemet selv finde et for dig, som tager udgangspunkt i den tekst du angiver i feltet ”Menupunkt”.
�� Dog Tags bruges i relation til infosider, varer og varegrupper.
�� Du kan godt ændre dine Dog Tags efter de er blevet oprettet, men gør det med stor forsigtighed – se mere nedenfor.
�� Vær opmærksom på, at der er visse tegn og ord, som systemet ikke tillader dig at bruge – eksempelvis æ, ø, å og lignende.
Eksempel på brugen af Dog TagsPrimær varegruppe
�� Feltet menupunkt: Skiudstyr�� Feltet Dog Tag: skiudstyrUnderliggende varegruppe�� Feltet menupunkt: Skistøvler�� Feltet Dog Tag: skistovlerInternetadressen til den sidste varegruppe bliver således:http://www.ditdomæne.dk/varegrupper/skiudstyr/skistovler/
Ændring i Dog TagsDu kan, som nævnt ovenfor, altid ændre i dine Dog Tags som du har lyst, men gør det med stor forsigtighed. Hele formålet med at have Dog Tags, er netop at få ”gode internetadresser”, som søgemaskinerne kan indeksere i deres søgemaskiner.
Hvis du på et tidspunkt ændrer dit Dog Tag’et for Skiudstyr, fra at være ”skiudstyr” til at blive ”skigrej”, vil søgemaskinerne skulle indeksere denne varegruppe OG ALLE UNDERLIGGENDE VAREGRUPPER OG VARER på ny.
Du bør derfor KUN ændre dit Dog Tag, såfremt du er overbevist om, at du får bedre placeringer ved at kalde det for ”skigrej” end ”skiudstyr”.
Når dette er sagt, kan du selvfølgelig godt ændre et Dog Tag som netop er blevet oprettet, men har det ”været i drift” i et stykke tid, bør du overveje det nøje.
Tegn og funktionerKlik på for at redigere/opdatere. Klik på for at slette.Klik på for at sortere. Angiver at en ordre ikke er gennemført korrekt. I kontrolpanelet er alle links understreget.
Kontrolpanelet
Det første du skal gøre: Opdatér dine firmadetaljerDette gøres under menupunktet Basisinformation nederst i kontrolpanelet.
Hvorfor er dette vigtigt?
Fordi det kommer til at stå nederst i shoppen, og fordi denne information sendes til kunden sammen med hans kvittering efter et køb i butikken.
SamhandelsbetingelserDet er som regel noget af det mindre spændende. Ikke desto mindre, er det vigtigt, at dinesamhandelsbetingelser er klar, til når dine kunder begynder at handle i butikken.
Tilret eksisterende teksterI forbindelse med oprettelse af din butik, vil der være oprettet diverse tekster i shoppen. De er tiltænkt som eksempler og vejledning til dig, så sørg for enten at slette dem, opdatere dem eller inaktivere dem.
Kig eksempelvis under menupunktet Standardtekster nederst i kontrolpanelet.
Du er nu klar til at oprette varer, varegrupper, forsendelsesmetoder osv.
ForsidenKontrolpanelets forside er opdelt i følgende sektioner:
�� Topbjælke, der viser firmanavn�� Topmenu med links til statistik, webmail m.v.�� Venstre menu til brug ved navigation i kontrolpanelet�� Oversigt over omsætning, ordrer og kunder
Venstre navigationsmenuFra menuen i venstre side af skærmen foretages al overordnet navigation i kontrolpanelet. Kontrolpanelet er opdelt i overordnede sektioner for at lette overblikket.
Hvert menupunkt indeholder et farvet bogstav, der indikerer en genvejsfunktion.
Denne genvejsfunktion erstattet brugen af musen, og bruges ved at trykke på Alt-tasten + det farvede bogstav, herefter trykkes på Enter.
Eksempel på brug af genvejstasterAlt+v og efterfølgende tryk på Enter sender dig ind i Varekartoteket.
Varekartotek
Varekartotekets forsidePå forsiden i varekartoteket vises øverst en knap til oprettelse af nye varer, samt en oversigt over de varer, der allerede er registreret i varekartoteket.
Der kan bladres i varekartoteket, filtreres på et specifikt sprog (gælder kun ved abonnement på sprogmodul), samt foretages visning af alle varer.
Derudover kan der sorteres efter varenr eller varetekst enten stigende (1, 2, 3…/a, b, c…) eller faldende (9, 8, 7…/å, ø, æ…) ved at klikke på:
VareoversigtenVareoversigten indeholder følgende kolonner:�� Varenr�� Varenavn�� Varegruppe (som varen er placeret i)�� Aktiv pris (salgsprisen = normal- eller tilbudspris)�� Normal pris (hvis varen er på tilbud angives her normalprisen, ellers er feltet blankt)�� Aktiv (vis / skjul i shoppen. En vare kan aktiveres/inaktiveres, ved at klikke på linket i denne kolonne)�� Rediger (link til redigering af varen)�� Slet (slet varen – skal bekræftes på efterfølgende side)
Vigtigt omkring fragtangivelseFragten er ikke så svær, når du først har prøvet det en gang, men kræver lidt forklaring: Nogle fakturerer fragt på basis af vægt, andre på basis af kubik, andre igen pr. palle osv.
Dette system tager højde for dette, ved at regne i ”fragtpoint”.
Pointsystemet skal du selv fastlægge (se eksempel nedenfor), på basis af dine forsendelsesintervaller (se Forsendelsesmetoder nedenfor).
Af erfaring ved vi, at mange shopejeresætter lighedstegn imellem pris og fragtpoint, eller vægt og fragtpoint, men om det passer til din virksomhed kan du bedst selv vurdere.
Eksempel på fragtpointsystem:
Forsendelsesgr Fra (fragtpoint) Til (fragtpoint) PrisPost Danmark 0 4.999 50,00Post Danmark 5.000 9.999 63,00Post Danmark 10.000 99.999.999 0,00
I dette eksempel har du oprettet en forsendelsesgruppe, du kalder Post Danmark.
Du ved at det koster kr. 50,00 at sende en pakke på op til 5 kilo med Post Danmark, og at det koster kr. 63,00 at sende op til 10 kilo.
Hvis en af dine varer vejer 1,7 kilo, ville du formodentlig give den 1.750 fragtpoint (der skal være en lille ekstra margen at løbe på), en anden vare, vejer 6,5 kg., og den tildeler du 6.550 fragtpoint.
Hvis en kunde køber 1 stk. af den første vare, og ikke andet, vil hans ordre udgøre 1 x 1.750 point = 1.750 point, og dermed koste kr. 50,00 i forsendelse.
Køber han i stedet 1 stk. af den anden vare, vil prisen være 1 x 6.550 point = 6.550 point => kr. 63,00.
Køber han 2 stk. af vare nr. to, resulterer det i 2 x 6.550 point = 13.100 => fragtfrit.
Opret ny vareFor at oprette en ny vare gøres følgende:
1. Klik på knappen ”Opret ny vare” øverst på skærmen.2. Udfyld felterne med de relevante data, herunder valg af Dogtag og varegruppe.3. Sæt eventuelt flueben ud for ”Vis på forside” for at fremhæve varen på shoppens forside.
Sæt flueben ud for ”Aktiv” for at vise varen i shoppen og fjern fluebenet for at skjule den midlertidigt uden at slette den.
TIP - billederSelvom der er mulighed for at importere 2 billeder, et lille til varegruppeoversigterne og et stort til varekortet, så er det nok bare at importere et.
Billederne skaleres/tilpasses automatisk den ønskede størrelse, hvorfor det KAN resultere i bedre billedkvalitet, hvis begge importeringsfunktioner benyttes.
Redigering af en vareFor at redigere en vare, skal der fra vareoversigten klikkes på en vares ”Varenr”, ”Varenavn” eller på, hvorefter varens nuværende data vises på skærmen. Foretag de ønskede ændringer, og klik herefter på knappen ”Opdater” nederst på skærmen.
Ønsker du at annullere dine ændringer, kan du klikke på knappen ”Nulstil”, hvorefter ændringerne, som er foretaget siden sidste vareopdatering, vil blive fjernet.
Væsentlige forhold�� En ændring af varens Dogtag resulterer i, at de opnåede placeringer i diverse søgemaskinerannulleres, hvorfor en sådan ændring kun bør foretages i det omfang, der ikke er opnået de ønskede placeringer i søgemaskinerne.
Slet en vareEn vare kan slettes ved at klikke på ikonet i vareoversigten, og derefter bekræfte sletningen.
Alt efter om du abonnerer på et eller flere sprogmodulet, vil du blive bedt om at tage stilling til, om varen skal slettes på alle sprog, eller blot på det aktuelle sprog.
SprogvarianterHvis der abonneres på et eller flere sprogmoduler, vil der på den enkelte vare fremgå om alle sprogvarianter er oprettet eller ej.
Såfremt en eller flere sprogvarianter mangler, er disse angivet ved visningen af sprogets/sprogenes flag ud for teksten ”Manglende sprogvarianter”.
Klik på et af flagene, og udfyld de felter, der mangler at blive udfyldt.
Væsentlige forhold�� Feltet Dogtag skal være udfyldt�� Pris og varenavn skal være angivet�� Angiv konkrete og beskrivende søgeord i feltet ”Søgeord” for at forbedre dine søgeplaceringer.
VaregrupperVaregruppekartoteks forside viser øverst en knap til oprettelse af nye varegrupper.
Til venstre vises alle varegrupper i den rækkefølge og struktur, som de sat til at blive vist på i shoppen. Til højre vises alle varegrupper i alfabetisk sorteret rækkefølge.
VaregruppestrukturI venstre side af skærmen vises varegruppernes struktur. Såfremt der abonneres på et eller flere sprogmoduler, vises strukturen for et sprog ad gangen.
VaregruppeoversigtenFølgende kolonner er vist i varegruppeoversigten:�� Sorteringsrækkefølge�� Varegruppenavn�� Dog Tag�� Sprog (såfremt der abonneres på sprogmoduler, er varegrupperne opdelt efter sprog)�� Status (vis / skjul)�� Rediger�� Slet
Opret ny varegruppeFor at oprette en ny varegruppe gøres følgende:
1. Klik på knappen ”Opret ny varegruppe” i øverste venstre hjørne.
2. Vælg eventuelt overordnet varegruppe (shoppen håndterer et ubegrænset antal underniveauer)
3. Hvis der abonneres på et eller flere sprogmoduler, skal der indikeres hvilket sprog varegruppen tilhører.
4. Udfyld de relevante data
5. Klik herefter på knappen ”Opret”
�� Et Dog Tag er en tekst, der indsættes i internetadressen, så denne fremstår så søgemaskinevenlig som overhovedet muligt.
�� Et Dog Tag felt skal ALTID udfyldes, og være så konkret som overhovedet muligt, så det svarer til den pågældende vare, infoside eller varegruppe.
�� Du kan altid selv udfylde Dog Tag feltet, som du ønsker det. Udfylder du det ikke, vil systemet selv finde et for dig, som tager udgangspunkt i den tekst du angiver i feltet ”Menupunkt”.
�� Dog Tags bruges i relation til infosider, varer og varegrupper.
�� Du kan godt ændre dine Dog Tags efter de er blevet oprettet, men gør det med stor forsigtighed – se mere nedenfor.
�� Vær opmærksom på, at der er visse tegn og ord, som systemet ikke tillader dig at bruge – eksempelvis æ, ø, å og lignende.
Eksempel på brugen af Dog TagsPrimær varegruppe
�� Feltet menupunkt: Skiudstyr�� Feltet Dog Tag: skiudstyrUnderliggende varegruppe�� Feltet menupunkt: Skistøvler�� Feltet Dog Tag: skistovlerInternetadressen til den sidste varegruppe bliver således:http://www.ditdomæne.dk/varegrupper/skiudstyr/skistovler/
Ændring i Dog TagsDu kan, som nævnt ovenfor, altid ændre i dine Dog Tags som du har lyst, men gør det med stor forsigtighed. Hele formålet med at have Dog Tags, er netop at få ”gode internetadresser”, som søgemaskinerne kan indeksere i deres søgemaskiner.
Hvis du på et tidspunkt ændrer dit Dog Tag’et for Skiudstyr, fra at være ”skiudstyr” til at blive ”skigrej”, vil søgemaskinerne skulle indeksere denne varegruppe OG ALLE UNDERLIGGENDE VAREGRUPPER OG VARER på ny.
Du bør derfor KUN ændre dit Dog Tag, såfremt du er overbevist om, at du får bedre placeringer ved at kalde det for ”skigrej” end ”skiudstyr”.
Når dette er sagt, kan du selvfølgelig godt ændre et Dog Tag som netop er blevet oprettet, men har det ”været i drift” i et stykke tid, bør du overveje det nøje.
Tegn og funktionerKlik på for at redigere/opdatere. Klik på for at slette.Klik på for at sortere. Angiver at en ordre ikke er gennemført korrekt. I kontrolpanelet er alle links understreget.
Kontrolpanelet
Det første du skal gøre: Opdatér dine firmadetaljerDette gøres under menupunktet Basisinformation nederst i kontrolpanelet.
Hvorfor er dette vigtigt?
Fordi det kommer til at stå nederst i shoppen, og fordi denne information sendes til kunden sammen med hans kvittering efter et køb i butikken.
SamhandelsbetingelserDet er som regel noget af det mindre spændende. Ikke desto mindre, er det vigtigt, at dinesamhandelsbetingelser er klar, til når dine kunder begynder at handle i butikken.
Tilret eksisterende teksterI forbindelse med oprettelse af din butik, vil der være oprettet diverse tekster i shoppen. De er tiltænkt som eksempler og vejledning til dig, så sørg for enten at slette dem, opdatere dem eller inaktivere dem.
Kig eksempelvis under menupunktet Standardtekster nederst i kontrolpanelet.
Du er nu klar til at oprette varer, varegrupper, forsendelsesmetoder osv.
ForsidenKontrolpanelets forside er opdelt i følgende sektioner:
�� Topbjælke, der viser firmanavn�� Topmenu med links til statistik, webmail m.v.�� Venstre menu til brug ved navigation i kontrolpanelet�� Oversigt over omsætning, ordrer og kunder
Venstre navigationsmenuFra menuen i venstre side af skærmen foretages al overordnet navigation i kontrolpanelet. Kontrolpanelet er opdelt i overordnede sektioner for at lette overblikket.
Hvert menupunkt indeholder et farvet bogstav, der indikerer en genvejsfunktion.
Denne genvejsfunktion erstattet brugen af musen, og bruges ved at trykke på Alt-tasten + det farvede bogstav, herefter trykkes på Enter.
Eksempel på brug af genvejstasterAlt+v og efterfølgende tryk på Enter sender dig ind i Varekartoteket.
Varekartotek
Varekartotekets forsidePå forsiden i varekartoteket vises øverst en knap til oprettelse af nye varer, samt en oversigt over de varer, der allerede er registreret i varekartoteket.
Der kan bladres i varekartoteket, filtreres på et specifikt sprog (gælder kun ved abonnement på sprogmodul), samt foretages visning af alle varer.
Derudover kan der sorteres efter varenr eller varetekst enten stigende (1, 2, 3…/a, b, c…) eller faldende (9, 8, 7…/å, ø, æ…) ved at klikke på:
VareoversigtenVareoversigten indeholder følgende kolonner:�� Varenr�� Varenavn�� Varegruppe (som varen er placeret i)�� Aktiv pris (salgsprisen = normal- eller tilbudspris)�� Normal pris (hvis varen er på tilbud angives her normalprisen, ellers er feltet blankt)�� Aktiv (vis / skjul i shoppen. En vare kan aktiveres/inaktiveres, ved at klikke på linket i denne kolonne)�� Rediger (link til redigering af varen)�� Slet (slet varen – skal bekræftes på efterfølgende side)
Vigtigt omkring fragtangivelseFragten er ikke så svær, når du først har prøvet det en gang, men kræver lidt forklaring: Nogle fakturerer fragt på basis af vægt, andre på basis af kubik, andre igen pr. palle osv.
Dette system tager højde for dette, ved at regne i ”fragtpoint”.
Pointsystemet skal du selv fastlægge (se eksempel nedenfor), på basis af dine forsendelsesintervaller (se Forsendelsesmetoder nedenfor).
Af erfaring ved vi, at mange shopejeresætter lighedstegn imellem pris og fragtpoint, eller vægt og fragtpoint, men om det passer til din virksomhed kan du bedst selv vurdere.
Eksempel på fragtpointsystem:
Forsendelsesgr Fra (fragtpoint) Til (fragtpoint) PrisPost Danmark 0 4.999 50,00Post Danmark 5.000 9.999 63,00Post Danmark 10.000 99.999.999 0,00
I dette eksempel har du oprettet en forsendelsesgruppe, du kalder Post Danmark.
Du ved at det koster kr. 50,00 at sende en pakke på op til 5 kilo med Post Danmark, og at det koster kr. 63,00 at sende op til 10 kilo.
Hvis en af dine varer vejer 1,7 kilo, ville du formodentlig give den 1.750 fragtpoint (der skal være en lille ekstra margen at løbe på), en anden vare, vejer 6,5 kg., og den tildeler du 6.550 fragtpoint.
Hvis en kunde køber 1 stk. af den første vare, og ikke andet, vil hans ordre udgøre 1 x 1.750 point = 1.750 point, og dermed koste kr. 50,00 i forsendelse.
Køber han i stedet 1 stk. af den anden vare, vil prisen være 1 x 6.550 point = 6.550 point => kr. 63,00.
Køber han 2 stk. af vare nr. to, resulterer det i 2 x 6.550 point = 13.100 => fragtfrit.
Opret ny vareFor at oprette en ny vare gøres følgende:
1. Klik på knappen ”Opret ny vare” øverst på skærmen.2. Udfyld felterne med de relevante data, herunder valg af Dogtag og varegruppe.3. Sæt eventuelt flueben ud for ”Vis på forside” for at fremhæve varen på shoppens forside.
Sæt flueben ud for ”Aktiv” for at vise varen i shoppen og fjern fluebenet for at skjule den midlertidigt uden at slette den.
TIP - billederSelvom der er mulighed for at importere 2 billeder, et lille til varegruppeoversigterne og et stort til varekortet, så er det nok bare at importere et.
Billederne skaleres/tilpasses automatisk den ønskede størrelse, hvorfor det KAN resultere i bedre billedkvalitet, hvis begge importeringsfunktioner benyttes.
Redigering af en vareFor at redigere en vare, skal der fra vareoversigten klikkes på en vares ”Varenr”, ”Varenavn” eller på, hvorefter varens nuværende data vises på skærmen. Foretag de ønskede ændringer, og klik herefter på knappen ”Opdater” nederst på skærmen.
Ønsker du at annullere dine ændringer, kan du klikke på knappen ”Nulstil”, hvorefter ændringerne, som er foretaget siden sidste vareopdatering, vil blive fjernet.
Væsentlige forhold�� En ændring af varens Dogtag resulterer i, at de opnåede placeringer i diverse søgemaskinerannulleres, hvorfor en sådan ændring kun bør foretages i det omfang, der ikke er opnået de ønskede placeringer i søgemaskinerne.
Slet en vareEn vare kan slettes ved at klikke på ikonet i vareoversigten, og derefter bekræfte sletningen.
Alt efter om du abonnerer på et eller flere sprogmodulet, vil du blive bedt om at tage stilling til, om varen skal slettes på alle sprog, eller blot på det aktuelle sprog.
SprogvarianterHvis der abonneres på et eller flere sprogmoduler, vil der på den enkelte vare fremgå om alle sprogvarianter er oprettet eller ej.
Såfremt en eller flere sprogvarianter mangler, er disse angivet ved visningen af sprogets/sprogenes flag ud for teksten ”Manglende sprogvarianter”.
Klik på et af flagene, og udfyld de felter, der mangler at blive udfyldt.
Væsentlige forhold�� Feltet Dogtag skal være udfyldt�� Pris og varenavn skal være angivet�� Angiv konkrete og beskrivende søgeord i feltet ”Søgeord” for at forbedre dine søgeplaceringer.
VaregrupperVaregruppekartoteks forside viser øverst en knap til oprettelse af nye varegrupper.
Til venstre vises alle varegrupper i den rækkefølge og struktur, som de sat til at blive vist på i shoppen. Til højre vises alle varegrupper i alfabetisk sorteret rækkefølge.
VaregruppestrukturI venstre side af skærmen vises varegruppernes struktur. Såfremt der abonneres på et eller flere sprogmoduler, vises strukturen for et sprog ad gangen.
VaregruppeoversigtenFølgende kolonner er vist i varegruppeoversigten:�� Sorteringsrækkefølge�� Varegruppenavn�� Dog Tag�� Sprog (såfremt der abonneres på sprogmoduler, er varegrupperne opdelt efter sprog)�� Status (vis / skjul)�� Rediger�� Slet
Opret ny varegruppeFor at oprette en ny varegruppe gøres følgende:
1. Klik på knappen ”Opret ny varegruppe” i øverste venstre hjørne.
2. Vælg eventuelt overordnet varegruppe (shoppen håndterer et ubegrænset antal underniveauer)
3. Hvis der abonneres på et eller flere sprogmoduler, skal der indikeres hvilket sprog varegruppen tilhører.
4. Udfyld de relevante data
5. Klik herefter på knappen ”Opret”
Visning aktiveres ved at sætte flueben ud for ”Vis beskrivelse i shoppen”.
Såfremt en varegruppe endnu ikke indeholder varer, eller varerne i varegruppen midlertidigt ikke ønskes vist i shoppen, kan hele varegruppen, og indholdet deri, skjules ved at fjerne fluebenet ud for ”Aktiv”.
Opret ny undervaregruppeDer kan oprettes en ny undervaregruppe ved at følge vejledningen ovenfor, eller ved at vælge den overordnede varegruppe i varegruppestrukturen til venstre, og derefter klikke på knappen ”Opret undervaregruppe”.
Redigering af varegruppe
For at redigere en varegruppe, skal der klikkes på varegruppenavnet eller på ikonet i varegruppeoversigten eller på varegruppenavnet i varegruppestrukturen i venstre side.
Alle ændringer siden sidste klik på knappen ”Opdater” kan fortrydes ved at klikke på ”Nulstil” nederst.
Visning af varer i en varegruppeKlik på en varegruppe for at få et overblik over de varer, der er i varegruppen. Varerne vises nederst på skærmen, og der kan linkes direkte til varen i varekartoteket ved at klikke på.
Sletning af varegruppeKlik på ikonet i varegruppeoversigten, og bekræft dernæst at sletningen skal gennemføres.
Vær opmærksom på, at alle underliggende varegrupper og alle varer i den aktuelle og underliggende varegrupper automatisk bliver slette i samme handling.
Væsentlige forhold�� Feltet Dogtag skal være udfyldt�� Hvis en varegruppe slettes, vil alle varer og underliggende varegrupper automatisk blive slettet i samme handling!
Quick UpdateMed denne funktionalitet kan du lynhurtigt opdatere de data, der, for langt de fleste shopejeres vedkommende, ændrer sig hyppigst.
I stedet for at skulle klikke dig ind på hver enkelte vare i en varegruppe, får du her serveret alle varer på en side.
1. Vælg den varegruppe du ønsker at opdatere i dropdown menuen øverst, og klik på ”Hent vareliste”
2. Foretag dine ændringer, og klik til sidst på ”Opdater”.
NB! Du kan opdatere ALLE rækker på en gang.
Ordrekartotek
På forsiden i ordrekartoteket vises allerøverst knappen ”Statusgrupper”, der leder dig hen til statusgruppestyringen.
Der vises som standard 30 ordrer pr. side, og har du flere ordrer end 30, kan du få vist resten ved at bladre i sideoversigten. Visningen af ordrerne i ordrekartoteket, kan ændres ved at klikke på .
Sorteringer kan foretages stigende eller faldende, og kan vendes ved at klikke på igen. Angiver at en ordre ikke er gennemført korrekt. Typisk sker dette hvis en kunde vælger at betaling med kreditkort, hvorefter systemet skal danne et ordrenummer, og kunden så holder der – altså uden at gennemføre ordren! I disse tilfælde bør du derfor ALTID sikre dig, at kunden faktisk har afgivet sin ordre.
StatusgrupperFor bedre at kunne holde styr på dine indkomne ordrer, kan du inddele dem i såkaldte statusgrupper, som du selv kan oprette efter behov.
Oprettelse af statusgrupper1. Klik på ”Statusgrupper” på forsiden i ordrekartoteket.2. Nederst på siden kan du angive et navn på din nye statusgruppe, samt indikere, om den skal tælle med i din omsætningsstatistik (sæt flueben) eller ej (fjern flueben).3. Klik på ”Opret” for at oprette statusgruppe.4. Klik på ”Ordreoversigt” når du er færdig med at oprette dine statusgrupper, for at vendetilbage til ordreoversigten.
Omsætningsoversigt ved hjælp af statusgrupperUd over at kunne inddele dine ordrer i forskellige statusgrupper, for dermed at kunne holde styr på dine ordrer,kan du også få vist, hvor meget omsætning der er registreret for den enkelte statusgruppe.
Klik på den ønskede statusgruppe for at få vist en liste over ordrer og omsætning i gruppen.
Brugen af statusgrupperDu kan opdele dine ordrer i statusgrupper, og ændre i denne opdeling lige så ofte du ønsker.
For at tildele en ordre en statusgruppe, gøres følgende:
1. Fra forsiden af ordrekartoteket, kan du klikke dig ind på en ordre ved at klikke på eller på ordrenummeret, hvorefter du får vist alle detaljer for den aktuelle ordre.
Ordrespecifikation
På ordrespecifikationen kan du få vist alle detaljer for den valgte ordre. Du kan endvidere udskrive en printvenlig og ”pæn” kopi af ordren, ændre statusgrupper med videre.
Klik på et ordrenummer i ordreoversigten for at komme til ordrespecifikationen.
Ekstra muligheder på ordrespecifikationen�� Printvenlig version af ordren.�� Link til De gule sider, for tjek af kundens adresse. Klik på telefonnummeret i boksen med henholdsvis faktura- og leveringsadresse.
KundekartotekPå forsiden i kundekartoteket vises alle registrerede kunder. Har du flere end 30 kunder, vil du kunne blade i dit kundekartoteket, for at få vist dem alle sammen.
Opret kunde manueltAlle kunder som køber i din shop, bliver automatisk oprettet i dit kundekartotek, men du har også muligheden for selv at oprette kunder, som du måske taler med i telefonen, eller som på anden vis har afgivet en ordre til dig.
KundekartotekPå forsiden i kundekartoteket vises alle registrerede kunder. Har du flere end 30 kunder, vil du kunne blade i dit kundekartoteket, for at få vist dem alle sammen.
Opret kunde manueltAlle kunder som køber i din shop, bliver automatisk oprettet i dit kundekartotek, men du har også muligheden for selv at oprette kunder, som du måske taler med i telefonen, eller som på anden vis har afgivet en ordre til dig.
Felter markeret med * er obligatoriske, og skal med andre ord være udfyldt, førend du kan oprette en ny kunde manuelt.
Telefonnummeret fungerer som kundenummer, og bruges bl.a. til login i shoppen, sammen med kundens emailadresse (som dog ikke er obligatorisk ved manuel oprettelse), såfremt du har aktiveret modulet ”Kundelogin” (Se mere under punktet ”Moduler” nedenfor).
Redigering af en kunde1. Klik på eller navnet på din kontaktperson (kolonnen Kontakt) for at redigere en kundes stamdata.2. Foretag data ændringerne og klik derefter på ”Opdater” for
at gemme ændringerne.
Når du er inde på en kundens stamblad, har du endvidere mulighed for at inaktivere en kunde (fjerne fluebenet ud for Aktiv), hvilket betyder, at du ikke sletter denne kunde fra dit kundesortiment, men til gengæld spærrer ham fra at kunne logge sig ind i din shop med de registrerede logindetaljer.
Nederst på siden ses kundens samlede indkøb, med angivelse af Ordrenr, Omsætning og Ordredato.
Leverandørkartotek
På forsiden i leverandørkartoteket vises alle registrerede leverandører.
Har du flere end 30 leverandører, vil du kunne blade i kartoteket, for at få vist dem alle sammen.
Oprettelsen eller manglen på oprettelse af leverandører har p.t. ingen teknisk betydning for at shoppen kan fungere som den skal, og kartoteket fungerer alene som ”telefonbog”.
Opret en ny leverandør1. Klik på knappen ”Opret ny leverandør”.2. Udfyld de relevante data, og klik på ”Opret”.
Redigering af en leverandør1. Klik på for at redigere en leverandørs stamdata.2. Foretag data ændringerne og klik derefter på ”Opdater” for at gemme ændringerne.
ProducentkartotekPå forsiden i producentkartoteket vises alle registrerede producenter. Har du flere end 30 producenter, kan du blade i dit producent kartoteket, for at få vist dem alle sammen.
Som det er tilfældet med leverandørkartoteket, så har dette kartotek p.t. ingen teknisk betydning, for om shoppen fungerer som den skal, eller ej, og kartoteket fungerer alene som ”telefonbog”.
Opret en producent manuelt1. Klik på ”Opret ny producent”2. Udfyld de relevante data, og klik på ”Opret”.
Redigering af en producent1. Klik på for at redigere en producents stamdata.2. Foretag data ændringerne og klik derefter på ”Opdater” for at gemme ændringerne.
ModulerDer findes to former for funktionsmoduler:1) gratis moduler, som systemet stiller til rådighed
2) abonnements-moduler.
Fælles for alle moduler er, at de samles under dette menupunkt.
Gratis modulerMed basisshoppen følger nedenstående gratis moduler, som kan slås til eller fra efter dit eget ønske.
�� Momsstyring.
Når dette modul er aktiveret, har dine kunder mulighed for at skifte imellem visning afpriser inklusiv og eksklusiv moms. Shoppen er som standard sat op til at vise priser inklusiv moms.
�� Søgefunktion.
Dette modul giver dine kunder mulighed for at søge efter varer, infosider ellervaregrupper på din webshop.
�� Kundelogin. Når dette modul er aktiveret, har tidligere kunder mulighed for at logge sig ind i shoppen i forbindelse med en bestilling.
Dette kan være med til at den samme kunde ikke registreres som to forskellige kunder, hvis han eksempelvis indtaster sit mobilnummer ved første bestilling, og sit fastnet nummer ved anden bestilling (telefonnr fungerer som kundenummer).
Der er endvidere mulighed for, at kunden kan få tilsendt sine logindetaljer, hvis han skulle have glemt dem. ��
Trackingsystem. Med trackingsystemet, er det muligt at registrere hvilken ekstern side, der henviser en besøgende til din shopløsning, samt efterfølgende hans navigation rundt i shoppen.
Dette kan hjælpe dig til at målrette dine markedsføringskroner, så du, på basis af et faktuelt statistisk grundlag, kan placere dine ressourcer på de hjemmesider, der giver det bedste afkast / den bedste konverteringsgrad.
Alle data kan eksporteres til .csv fil, som kan bearbejdes eksempelvis i Excel.
Sprogmodul – i basisproduktetSprogmodulet er et abonnementsmodul, men er alligevel, som standard, aktiveret på dansk i din shop. Med sprogmodulet, kan du bl.a. ændre i tekster og etiketter, som indgår i shoppens design.
Eksempler på etiketter er overskrifterne i varegruppeoversigten:
AbonnementsmodulerAbonnementsmoduler beskrives i særskilt manual, der følger med bestillingen af modulet.
ForsendelsesmetoderNår en kunde køber ind i din butik, kan han selv vælge imellem de forsendelsesformer som du har oprettet, og som du har tildelt status af aktiv.
Du kan selv oprette dine forsendelsesmetoder og angive forskellige priser for den enkelte forsendelsesmetode.
Forsendelsesmetoderne deles op i to punkter:1. Forsendelsesgruppen (overordnet gruppe, vises øverst i forsendelsesoversigten)2. Forsendelsesintervallet (prissættelsen, vises nederst i intervaller i forsendelsesoversigten). Se punktet
Forsendelsesintervaller nedenfor.Se også afsnittet omkring vareoprettelse for en uddybning af dette.
Opret ny forsendelsesmetodeKlik på knappen ”Opret forsendelsestype” for at oprette en ny forsendelsesgruppe ELLER et nytforsendelsesinterval.
Hvis du ønsker at oprette en ny forsendelsesform, eksempelvis ”Post Danmark”, kan du i den øverste del af siden angive ”Post Danmark” i feltet Forsendelsesgruppe.
Hvis denne forsendelsesform skal anvendes som standardforsendelsesformen, kan du sætte flueben i checkboxen ud for Standard.
Brugerne kan selv vælge imellem de forsendelsesformer du har oprettet, og som har status aktiv, men standardforsendelsesformen er automatisk valgt af systemet, indtil kunden selv vælger et alternativ.
Hvis du abonnerer på et eller flere sprogmoduler, kan du oprette forskellige forsendelsesmetoder til de forskellige lande, du forestiller dig at sælge til. Angiv dette valg i dropdownboxen ud for Sprog.
Klik til sidst på knappen ”Opret gruppe” for at oprette eller på knappen ”Nulstil” for at annullere din indtastning.
Opdater forsendelsesmetode
Klik på i den øverste del af forsendelsesoversigten, for at opdatere en eksisterende forsendelsesmetode.
Når du opdaterer en forsendelsesmetode, kan du rette navnet på forsendelsesgruppen, ved at overskrive det eksisterende navn, vælge ny standardforsendelsesmetode (den tidligere standard vil automatisk blive fravalgt), skjule eller vise forsendelsesmetoden i shoppen, flytte til et andet sprog.
NB! Hvis du ændrer Aktiv-status på din forsendelsesmetode, vil det få indflydelse på alle intervallerne, som er knyttet til denne metode.
Ændrer du eksempelvis status fra Vis-i-shoppen (flueben ER sat) til Vis-ikke-i-shoppen (flueben fjernes), så vil alle dine intervaller heller ikke blive brugt til beregning af fragten.
Slet forsendelsesmetodeKlik på for at slette forsendelsesmetoden. Vær opmærksom på, at hvis du sletter en forsendelsesmetode, vil også de intervaller du har oprettet blive slettet.
Forsendelsesformen slettes først, når du har bekræftet dette ved at klikke på knappen ”Ja - slet”.
Fortryd ved at klikke på knappen ”Fortryd”.
Opret nyt forsendelsesintervalNår du har oprettet en forsendelsesgruppe, kan du tilknytte intervaller. Dette gøres nedenunder sektionen, hvor du oprettede forsendelsesmetoden.
Start med at klikke på knappen ”Opret forsendelsestype” øverst i skærmbilledet i forsendelsesoversigten.
I den nederste sektion, angiver du først hvilken gruppe forsendelsesintervallet skal relateres til, i dropdownmenuen ud for ”Tilknyt til gruppe”.
Intervalangivelsen består af to tal – et ”fra-tal” og et ”til-tal”, der angiver henholdsvis starten af intervallet, og hvor det skal slutte igen.
I prisfeltet kan du eventuelt angive en pris for det givne forsendelsesinterval. Ønsker du at et interval skal være fragtfrit, angives ”0” i prisfeltet.
AbonnementsmodulerAbonnementsmoduler beskrives i særskilt manual, der følger med bestillingen af modulet.
ForsendelsesmetoderNår en kunde køber ind i din butik, kan han selv vælge imellem de forsendelsesformer som du har oprettet, og som du har tildelt status af aktiv.
Du kan selv oprette dine forsendelsesmetoder og angive forskellige priser for den enkelte forsendelsesmetode.
Forsendelsesmetoderne deles op i to punkter:1. Forsendelsesgruppen (overordnet gruppe, vises øverst i forsendelsesoversigten)2. Forsendelsesintervallet (prissættelsen, vises nederst i intervaller i forsendelsesoversigten). Se punktet
Se forsendelsesintervaller nedenfor.Se også afsnittet omkring vareoprettelse for en uddybning af dette.
Opret ny forsendelsesmetodeKlik på knappen ”Opret forsendelsestype” for at oprette en ny forsendelsesgruppe ELLER et nyt forsendelsesinterval.
Hvis du ønsker at oprette en ny forsendelsesform, eksempelvis ”Post Danmark”, kan du i den øverste del af siden angive ”Post Danmark” i feltet Forsendelsesgruppe.
Hvis denne forsendelsesform skal anvendes som standardforsendelsesformen, kan du sætte flueben i checkboxen ud for Standard.
Brugerne kan selv vælge imellem de forsendelsesformer du har oprettet, og som har status aktiv, men standardforsendelsesformen er automatisk valgt af systemet, indtil kunden selv vælger et alternativ. Hvis du abonnerer på et eller flere sprogmoduler, kan du oprette forskellige forsendelsesmetoder til de forskellige lande, du forestiller dig at sælge til.
Angiv dette valg i dropdownboxen ud for Sprog. Klik til sidst på knappen ”Opret gruppe” for at oprette eller på knappen ”Nulstil” for at annullere din indtastning.
Opdatering af forsendelsesintervalKlik på for at opdatere forsendelsesintervallet. Når du opdaterer, kan du ændre det overordnedeforsendelsesnavn i dropdownmenuen, til-fra intervallet, prisen og du kan aktivere/inaktivere intervallet.
NB! Hvis du inaktiverer intervallet (fjerner flueben), uden at det overordnede forsendelsesnavn er inaktiveret, vil prisen blive tolket af systemet, som værende fragtfri. Eksempel:Intervallet Efterkrav fra 0 til 9999 pris kr. 68,00 inaktiveres. Set fra systemets side, eksisterer der nu kun intervallet 10000 til 19999 og 20000 til 9999999.
Køber en kunde varer for 5 point, og vælger forsendelsesformen Efterkrav, vil han blive opkrævet kr. 0,00 i efterkravsgebyr.
Slet et forsendelsesintervalKlik på for at slette intervallet. Intervallet slettes først, når du har bekræftet, ved at klikke på knappen ”Ja – slet”. Fortryd ved at klikke på knappen ”Fortryd”.
Betalingsformer - Opret ny betalingsformKlik på ”Betalingsformer” i kontrolpanelets menu, og derefter knappen ”Opret betalingsform” øverst i skærmbilledet. Du kan nu angive betalingsformens navn, eventuelt pris/gebyr, om den skal aktiveres i butikken eller ej, om den skal registreres som standard eller ej, samt hvilket sprog den skal gælde for (kun ved abonnement på et eller flere sprogmoduler).
Klik til sidst på knappen ”Opret” for at oprette eller på knappen ”Nulstil” for atannullere igen.
NB! Du kan ikke selv oprette forskellige kortbetalingsformer– det gør vi for dig.
Vis / Opdater en betalingsformKlik på i oversigten over betalingsformer. Du kan nu ændre betalingsformnavnet, pris/gebyr, om den skal være standard eller ej samt sproget (hvis du abonnerer på et eller flere sprogmoduler). Klik på knappen ”Opdater” for at gemme ændringerne, eller på knappen ”Nulstil” for at annullere.
NB! Hvis du ønsker at redigere en kortbetalingsform eller EWIRE, kan du ikke ændre betalingsnavnene, men kun de resterende muligheder.
Slet en betalingsformKlik på for at slette betalingsformen. Sletning af betalingsformen er ikke gennemført, før du har bekræftet den, ved at klikke på knappen ”Ja”. Fortryd ved at klikke på knappen ”Nej”.
DesignopsætningDer medfølger som standard tre professionelle designs til din butik, men du kan også selv tilføje flere.
Opret nyt designOverordnet set, er der følgende trin i forbindelse med oprettelsen af et nyt design:
1. Klik på ”Opret nyt design”
2. Navngiv designet, udfyld data (farver, dimensioner, valg af skrifttyper m.v.)
3. Klik på ”Opret design” nederst på skærmen.
4. Du er nu på en ny side, der gør det muligt for dig at importere grafikelementer, som skal indgå i designet.
Klik på ”Gennemse...” for at finde en grafikfil på din computer, og dernæst på ”Tilføj” for at importere grafikelementet. Du kan kun importere ET element adgangen.
5. Når du har importeret de ønskede grafikelementer, klikkes på ”Designoversigt”, og derefter kan du enten få vist en ”Testversion” af designet, så du kan kontrollere at alt er som ønsket, før du aktiverer det.
Klik på ”Vælg dette design” for at aktivere det nye design i shoppen.
Detaljeret gennemgang af designopsætningKlik på ”Designopsætning” i kontrolpanelets menu, og dernæst på knappen ”Opret nyt design” øverst i skærmbilledet. Du kan nu oprette dit helt eget design.
NB! Du behøver ikke at udfylde alle felterne på skærmen. Navnet SKAL dog angives.
1. sektion - designnavnStart med at give det et navn, så du kan skelne det fra de andre designs. 2. sektion – dimensioner, farver og opsætningAngiv de farver og dimensioner, du ønsker at bruge i shoppen. Er du ikke bekendt med farvekoder til web brug, kan du klikke på linket ”Se farveskema her (åbner i nyt vindue)” øverst i skærmbilledet. Her fremgår alle de såkaldte websikre farver.
Der er en lille vejledning på denne side, der beskriver, hvordan du selv kan ”blande dine farver”.
Kort fortalt så består en farvekode af 6 sammensatte tegn (tal og bogstaver blandet sammen).
Tegnene er 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,A,B,C,D,E og F, hvor 0 betyder ”ingen værdi” og F betyder ”max værdi”. Du kan dermed skrue op og ned for farverne. De to første tegn angiver den røde tone, de to næste den grønne, og de to sidste den blå.
På siden med farveskemaerne, kan du teste farven, ved at indtaste den i rubrikken og klikke på knappen ”Indtast farve og klik her”. Når du har fundet den ønskede farve, angiver du den i designoversigten.
Eksempler på farver:FFFFFF = hvid, 000000 = sort, 00ff00 = helt grøn, 880000 = mellemrød osv.Dimensioner kan måles i pixel (små firkanter) eller i % (der ændrer sig i forhold til den skærmstørrelse den besøgene benytter, om der er fuld skærm osv.).
Dette kan lyde teknisk, men skærmstørrelser svinger fra computer til computer. De fleste kører 1024 x 768 pixel – hvilket betyder, at det der vises på skærmen, består af 1024 firkanter i bredden, og 768 firkanter i højden.
En del kører stadig med 800 x 600, og de standardangivelser, der er angivet, når du opretter et nyt design, passer dermed til langt de fleste skærme.
Du kan lade dem være eller ændre dem efter behov – prøv dig frem.
Skrifttyper og størrelserHer kan du angive hvilke skrifttyper, størrelser og farver, du ønsker at benytte i shoppen i forskellige sammenhænge (overskrifter, normal tekst, links osv.).
Når du har angivet alle dine indstillinger kan du klikke på knappen ”Opret design”, og designet er oprettet, og du kommer nu tilbage til Designoversigten, hvor du kan se, at dit design står anført. Du kan klikke på linket ”Se testversion” for at se det, uden at aktivere det i shoppen. Dette er velegnet, når du opretter og tester nye designs.
Hvis du vil tilføje grafik, for at peppe designet op, så klik på ud for dit design, og dernæst på knappen ”Grafik” øverst i skærmbilledet. Du kan nu tilføje forskellige stumper grafik. Vil du eksempelvis tilføje et billede i toppen af shoppen, så klik på ”Gennemse…”, vælg den grafikfil du vil indsætte og klik på ”Tilføj”.
Der er nu kommet et link, der angiver at du har importeret et billede, som ligger i toppen, samt en ny knap, ”Slet”, som du kan bruge, hvis du vil fjerne billedet igen.
Gentag proceduren for alle de andre felter på siden, hvor du synes at det er relevant, og klik til sidst på knappen ”Designoversigt” øverst i skærmbilledet.
I designoversigten, kan du igen se en testversion af designet.
Ønsker du at aktivere det nye design, så klik på ”Vælg dette design”, og designet er aktiveret i shoppen. Har du foretaget ændringer i det design, der allerede bruges i shoppen, træder de først i kraft, når du har klikket på ”Aktivt – opdater”.
Vis / Opdater et designKlik på for at få vist indstillingerne for dit design, eller opdatere det. Foretag rettelser på samme måde, som da du oprettede designet, og vær opmærksom på, at hvis du klikker på ”Gennemse…”, vælger et nyt billede, og klikker på knappen ”Tilføj”, så overskrives den grafilfil, du havde registreret til at starte med.
Du skal ALTID klikke på ”Aktivt – opdater” eller ”Vælg dette design”, for at aktivere ændringer i shoppen.
Slet et designKlik på for at slette designet. Det slettes først, når du bekræfter sletningen, ved at klikke på knappen ”Ja – slet”. Fortryd ved at klikke på knappen ”Fortryd”.
BilledbankBrug billedbanken til at importere diverse grafikelementer, som du ønsker at benytte på en informationsside eller andre steder i shoppen.
Du kan også benytte billedbanken til import af filer, som dit marketingbureau skal kunne downloade i forbindelse med salgsfremstød eller lignende.
Import af billeder1. Klik på ”Gennemse…” og vælg den fil du ønsker at overføre fra din computer til webhotellet/billedbanken.2. Klik på ”Importer”.
NB! Vær opmærksom på at grafikfiler nemt kan fylde en del, og at det derfor kan tage tid inden importen er gennemført.
Egne koderSåfremt du har behov for at tilføje koder, som eksempelvis en tæller/counter, et javascript, style sheet eller andet, er dette stedet du kan gøre det. Der er forskellige muligheder for indsæt af koder, som fremgår af oversigten under ”Egne koder”.
Hvis denne oversigt ikke siger dig noget, bør du være påpasselig med at benytte denne funktion.
Sider og informationUnder denne sektion, har du mulighed for at oprette informationssider til visning i shoppen – eksempelvis en firmaprofil, en beskrivelse til kunder omkring bestillingsprocedurer eller lignende.
Alt efter hvilket shoplayout du arbejder med, vil infosiderne være placeret forskellige steder i shoppen - i langt de fleste tilfælde i en topmenu øverst i shoppen. Der er følgende felter til rådighed:
�� Sprog.
Vælg det sprog som du ønsker siden oprettet på (kun relevant, hvis du abonnerer på et eller flere sprogmoduler).
�� Menupunkt.
Angiv den tekst, som skal udgøre linket i shoppen.
�� Dog Tag. Angiv den tekst, som skal indgå i adresselinier. Dette ord bør være særdeles konkret, og beskrive hvad siden handler om.
Ofte vil Dog Tag og menupunktet kunne være identiske – eksempelvis som i ordet ”firmaprofil”. Læs i øvrigt sektionen omkring Dog Tags allerøverst i denne manual, hvis ikke du er bekendt med fænomenet, da et manglende Dog Tag kan resultere i en forkert eller manglende visningen af siden i shoppen.
�� Manuel linkangivelse. I dette felt kan angives et link til en ekstern hjemmeside.
�� Åbn i nyt vindue. Hvad enten der er tale om et manuelt (ofte eksternt) link eller blot en almindelig ”intern infoside”, har du muligheden for at få åbnet linket i en nyt vindue, hvilket gøres ved at sætte flueben her.
�� Aktiv. Du kan skjule en eksisterende side fra shoppen midlertidigt (fjern flueben), ogaktivere den igen (sæt flueben), alt efter behov.
�� Tekst. I det store felt angives den egentlige tekst, som udgør selve siden. Der kan benyttes HTML koder.
Opret ny side1. Udfyld felterne som du finder det relevant (påkrævede felter er markeret med *).2. Klik på ”Opret”.
Rediger en sideFor at redigere en eksisterende infoside, gøres følgende:1. Klik på teksten i kolonnen ”Tekst i menuen” eller .2. Foretag de ønskede ændringer, og klik på ”Opdater”.
Sortering af infosiderDu kan selv bestemme i hvilken rækkefølge du ønsker at få vist dine infosider. Dette gøres en følgende procedure:
1. Til venstre for de enkelte menupunkter i ”Sideoversigten”, er en lille box, hvori du kan angive et tal eller bogstav, som indikerer sorteringsrækkefølgende (som er stigende: 1, 2, 3… eller a, b, c…)
2. Klik på ”Opdater sortering” for at gemme ændringen i sorteringsrækkefølgen.
Tip! Brug inddelinger såsom 10, 20, 30, fordi du på denne måde nemmere kan oprette en ny side ”midt i det hele”, ved en senere lejlighed, og tildele den eksempelvis sorteringsid’et 25.
OpsætningUnder denne sektion, skal du angive dine virksomhedsdetaljer, da de indgår i forskellige sammenhænge i shoppen – eksempelvis medsendes disse data, når en kunde modtager en kvittering for sin bestilling pr. email.
Det er også her du kan ændre de generelle indstillinger på billedvisninger, sorteringsmuligheder med videre.
Virksomhedsdata og søgemaskineoptimeringI den øverste sektion af siden, kan du angive dine virksomhedsdetaljer som nævnt indledningsvist.
Det er vigtigt at disse oplysninger altid er opdaterede.
Med hensyn til søgemaskineoptimering, så er titlen på shoppen samt en beskrivelse af den særdeles vigtige, og du bør derfor udfylde disse to felter med stor omhu, og gerne så konkret som muligt.
Undgå eksempelvis at skrive ”Velkommen til vores hjemmeside” i titlen, men overvej i stedet noget a la dette ”Skiudstyr – ski, støvler, bindinger, jakker, bukser m.v.”Sørg for at alle felter er udfyldt!
Indstillinger for vareindhold på forsiden og i varegruppeoversigter
Under denne sektion, kan følgende indstillinger foretages:
�� Billeders maxbredde.
Angiv hvor brede dine produktbilleder i disse oversigter maksimalt må være. Er billederne større end denne bredde, skaleres billederne automatisk ned.
Ønsker du ingen maxbredde, angiv da et højt tal – eksempelvis 9999. Alle dimensioner angives i pixel.
�� Billeders maxhøjde.
Her gælder det samme som ovenfor, men hvor det i stedet for bredden, drejer sig om højdejustering.
�� Vis X antal tegn før… I oversigterne på forsiden og i varegrupperne, kan du angive hvor mange tegn af teksten der skal vises. Har du lange beskrivelser af dine produkter, kan dette være belejligt, da dine sider ellers kan blive for lange / høje.
�� Sorter efter X i oversigter. Vælg hvilken kriterier der skal sorteres efter.
�� Sorteringsmåde. Og vælg derefter om der skal sorteres stigende (1, 2, 3) eller faldende (3, 2, 1).
Indstillinger for varekortNår en kunde klikker sig ind på et varekort, kan du som i forside og varegruppeoversigter angive billeders maxdimensioner.
Se mere under ”Indstillinger for vareindhold på forsiden og i varegruppeoversigter” herover.
�� Billeders maxbredde. Se ovenfor.
�� Billeders maxhøjde. Se ovenfor.
�� Vis lagerstatus. Sæt flueben hvis du ønsker at vise lagerstatus i shoppen.
�� Vis varenummer. Sæt flueben hvis du ønsker at vise dit varenummer i shoppen.
Indstillinger genereltI øjeblikket kan du indstille to ting under denne nederste sektion. Flere vil blive tilføjet løbende.
�� Aktiver scroller. Hvis du har mange varer i dine varegrupper, kan du med fordel aktivere en ”scroller”, der fungerer præcist som scrollbaren yderst til højre i din skærm, når du besøger hjemmesiden, hvor indholdet fylder mere end et skærmbillede.
Fordelen ved aktiveringen af scrolleren i en shop med høje sider, er at du kan sørge for at varegruppemenuen, topmenu med videre altid er at se på brugerens skærm i ET skærmbillede.
�� Scroller højde. Angiv hvor høj scrolleren skal være i pixels. Bredden beregner systemet automatisk på basis af det valgte design.
StandardteksterStandardtekster er tekster, som indgår i specifikke sammenhænge i shoppen.
�� Forside. Her kan du indrette forsiden af shoppen med hensyn til farver, tekst, billeder m.v.
�� Ordreafgivelse. Den tekst du angiver her, vil blive sendt til kunden i forbindelse med hanskvitteringsemail, som afsendes automatisk fra system, når en ordre er gennemført.Du kan ikke selv oprette nye standardtekster.
Redigering af standardtekst1. Klik på ud for den tekst du ønsker at redigere.2. Foretag dine ændringer.3. Klik på ”Opdater” for at gemme ændringerne.
SamhandelsbetingelserDine samhandelsbetingelser er væsentlige, og udgør det aftalegrundlag du og dine kunder handler på.
Du skal derfor altid sørge for at dine betingelser er opdaterede.
Redigering af samhandelsbetingelser1. Klik på for at komme til redigeringssiden.2. Foretag dine ændringer.3. Klik på ”Opdater”.
NB! Vi ved af erfaring, at nogle shopejere opretter en infosider, hvoraf deres betingelser også fremgår.
Kommentarer
Send en kommentar