Det er vigtigt, når du arbejder med Adwords annoncering
Det er vigtigt, når du arbejder med Adwords annoncering, at du er opmærksom på, at dine kampagner/annoncegrupper er profitable. Når du har oprettet en optimal kampagnestruktur, vil du kunne fordele dine budgetter mellem dine kampagner. Jo bedre struktur du har på dine kampagner, annoncegrupper og dine søgeordspuljer, jo lettere vil du have ved at optimere dine budgetter og CPC priser mellem dine søgeordspuljer.
Husk at have fokus på Quality Score og ikke kun CPC
Du sætter dine CPC på annoncegruppeniveau eller på søgeordsniveau. Ofte starter man ud på annoncegruppe niveau og tildeler sine pulje af søgeord denne samme CPC. Men du vil hurtigt finde ud af, at nogle søgeord kræver et højere CPC niveau end andre søgeord.
Du sætter dine CPC på annoncegruppeniveau eller på søgeordsniveau. Ofte starter man ud på annoncegruppe niveau og tildeler sine pulje af søgeord denne samme CPC. Men du vil hurtigt finde ud af, at nogle søgeord kræver et højere CPC niveau end andre søgeord.
Husk altid at være opmærksom på søgeordets Quality Score (QS eller på dansk kvalitetsresultat). Du skal ikke udelukkende fokusere på din CPC for at øge dine placeringer. Du skal altid kigge på dit søgeords quality score.
“Quality Score” er et mål for hvor relevant dit søgeord er i forhold til din annoncegruppe, kampagne, landingsside og for den person der har fortaget søgningen.
Følgende faktorer påvirker dit søgeords Quality Score:
(1) Søgeordets historiske CTR (Click Through Rate). Tidligere performance.
(2) Destinationswebadressen historiske CTR (Click Through Rate). Tidligere performance.
(3) Den overordnede Adwords kontos performance (på tværs af alle kampagner).
(4) Kvaliteten af dine landingsside. Landingssiden skal være relevant for søgeordet.
(5) Søgeordets relevans ifht. annoncegruppen og overordnede kampagne.
(6) Søgeordets relevans ifht. søgningen.
(7) Hvordan ser den historiske performance ud for søgeordet ifht. din målretning.
(8) Historisk performance forskelle mellem enheder (desktop, tablet & mobil)
Husk at holde fokus på ovenstående faktorer og forsøg så vidt muligt at gruppere dine kampagner så godt og lave relevante og optimerede landingssider, således at du får Quality Scores der nærmer sig 10 (Quality Socre måles på en skal fra 1-10).
Til beregningen af din maks CPC
Du skal naturligvis være opmærksom på, at du ikke betaler for meget for dine klik. For høje faktiske CPC kan give en negativ forretning. Det ønsker du ikke.
For at kunne beregne din optimale maks cpc, skal du kende din indtjening på et produkt, din konverteringsfrekvens. Du beregner din maks cpc udfra følgende formel:
Din Profit * Konverteringsfrekvens / 100 = Maksimale CPC (klikpris)
Sælger du skjorter og tjener 200 kr. for salget af en skjorte, ja, så skal du maksimalt betale 200 kr. for dette salg (cpc). Men du sælger langt fra ved alle klik. En ganske normal konverteringsfrekvens ligger på omkring 2% (kan smildt være højere). Lad os her antage at din konverteringsfrekvens er 2%.
Vi kan nu beregne din maks CPC (anbefalet maks budpris):
200 kr * 2 / 100 = 4 kroner.
Hvis du forbedrer din konverteringsfrekvens eller kan sælge endnu mere til samme kunder vil du med rette kunne hæve din Maks cpc.
Kommentarer
Send en kommentar