Efterhånden som hjemmesider er blevet noget som alle firmaer og butikker har hjemmesider, er der samtidig opstået et stort marked for webbureauer, der specialisere sig i, at lave unikke og flotte hjemmesider til firmaer. Personligt har jeg et webbureau i Århus, som jeg sværger til. Uheldigvis er der også nogle firmaer, der vælger den nemme, eller måske nærmere, den billige løsning.
Resultatet er ofte:
- En hjemmeside, der har et design, som ikke udstråler professionalisme og troværdighed.
- Indhold som ikke er ordentligt administreret ordentlige, hvilket får siden til at virke rodet og uoverskuelig.
- Manglende viden om hvad kunderne ønsker at finde på hjemmeside. Dermed indeholder siden enten alt for mange oplysninger eller alt for få.
Jeg vil gerne uddybe det med en lille fortælling om det mest tragiske tilfælde som jeg nogensinde har set, når det gjaldt hjemmelavede firmahjemmesider. Der var tale om et tøjfirma i Århus, der designede speciallavet tøj – altså tøj, der er lidt mere eksklusivt end det du finder i butikkerne. Man skulle tro at deres side ville afspejle dette, men det var desværre ikke tilfældet. Jeg må indrømme, at jeg ikke troede på, at det var firmaets officielle side, da jeg først så den.
Det var tydeligt, at det var en af firmaets egne medarbejdere, som havde lavet siden. Personen havde muligvis alverdens god vilje, men ikke den store erfaring med hjemmesider. Resultatet var en side, der var alt andet end tillidsvækkende. Det mest absurde var, at siden havde valgt at bruge penge på en professionel fotograf til at tage billeder af sidens medarbejdere til hjemmesiden. Det var et absurd og tragisk tilfælde af dårlig prioritering. Hjemmesiden er i mange tilfælde en forretnings ansigt udadtil. At vælge at nedprioritere den i så høj grad virker tåbeligt.
Personligt så fandt jeg et super webbureau i Århus, da jeg skulle have lavet en hjemmeside til mit firma. Der var styr på tingene og de vidste, hvordan de skulle balancere mine ønsker med det kunderne vil have.
Kommentarer
Send en kommentar