Gå videre til hovedindholdet

TUTORIAL: SKÆVE LINJER MED CSS

Moden inden for webdesign er meget flat, firkantet og windows 8 agtigt lige for tiden, men hvem siger at man skal følge moden og man ikke kan skabe sin egen? Det er hvertfald en fantatisk måde at skille sig ud på fra alle andre. Det er også hvad denne norske tømmervirksomhed har tænkt (gætter jeg på).
Når det så er sagt har de gjort det på en unødvendig måde, de har nemlig valgt at bruge billeder til at få effekten frem, ikke at det er forkert, men det kan gøres smartere. Med billeder er der mere browseren skal loade og det kan måske være langsommere og være mere irriterende for brugeren at skulle vente på siden loader færdig.
Det samme resultat kan opnåes med ren CSS så hvorfor ikke bruge det? – Når jeg leder på nettet er der en løsning som går meget igen og ser ud til at det er den folk foretrækker, det er så bare den forkerte. Så når det er muligt har jeg selvfølgelig tænkt mig at sprede budskabet da min metode er smartere ;-)
Først den forkerte måde så du ved hvad du IKKE skal gøre: Den første er med at manipulere med rammerne på en div, fordi at hver side er af rammen er vinklet 45 grader i hjørnet op imod en af de andre sider.
Her er et eksempel til at illustrere det:
Det kræver ikke skide meget kode for at opnå denne effekt, se bare her:
Skal man så bruge denne metode til at lave noget ala det eksempel jeg viste tidligere skal man så have gjort nogle af siderne transparente og ændret i størrelserne.  Og så kommer der pludselig lidt mere kode, og der er med at holde tungen lige i munden for at få valgt de rigtige størrelser osv. Se eksempel på den forkerte måde her:
Nu kommer det du har ventet på! Nemlig den rigtige metode.
Først beklager jeg at jeg var så længe om at komme til sagen, men jeg synes det er vigtigt at vide præcis hvorfor man skal vælge noget frem for noget andet, så altså også vide hvorfor man ikke skal gøre det ene!
Men lad os komme i gang:
Det første vi gør er at få lavet et nyt stylesheet med vores basic styles:

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Formålet med SEO

SEO (SØGEMASKINEOPTIMERING) SEO, Search Engine Optimization eller på godt gammeldags dansk, søgemaskineoptimering er et område som henover de sidste 10 år er blevet et krav som man som virksomhed ikke kan ignorere. Formålet med SEO , er at dine kunder, som minimum, kan finde din hjemmeside når de søger efter den. Der ville ikke være meget ide i at have en flot og funktionel hjemmeside hvis ikke der er nogen der besøger den. Det ville svare til at have sin butik placeret i et kælderlokale, med gardinerne trukket for og ingen skilte udenfor. Så er man i hvert fald sikker på at de eneste kunder man ville få, er dem der vidste på forhånd hvor de skulle gå hen. Hos Hcs Briller har vi SEO som en absolut spidskompetence. Vi har hjulpet flere end 50 virksomheder med at fremme deres placeringer og almen tilstedeværelse på nettet, herunder via Google søgninger, sociale medier som Facebook , Twitter og lignende, samt via generiske søgninger der anvender søgepartnere, brancheportaler ...

Guide til søgemaskine-optimering i CMS

Din nye hjemmeside kan indstilles til at være mere brugervenlig over for søgemaskiner, således at indholdet lettere optages og indekseres korrekt. Det betyder at brugere, af eksempelvis Google, med større sandsynlighed får vist din side blandt søgeresultaterne. Unikke titler og metadata Titler og metadata angives i  Indholdssider  i kontrolpanelet. Når en indholdsside oprettes eller redigeres, udfyldes felterne  Title ,  Nøgleord  og  Beskrivelse . Title  - Her angives en title (optimalt op til 67 tegn), som kort fortæller noget om indholdet på siden (fx Mine bedste mad-opskrifter med kylling) Nøgleord  - her angives ord som beskriver indholdet, og som benyttes i indholdsteksten (fx mad, opskrifter, kylling) Beskrivelse  - her angives en kort beskrivelse (fx Læs om lækre og sunde retter med kylling) Brugervenlige URL'er Dette punkt kræver at webhotellet understøtter såkaldte .htaccess filer og URL Re-writing. Gå til  ...

Online markedsføring i dag alt andet end kode

For et par år siden var online markedsføring – herunder især disciplinen søgemaskineoptimering – et spørgsmål om at være dygtig til at kode og generere store mængder af (mere eller oftest mindre) relevante links. Programmører og andre folk med en teknisk baggrund havde her en stor fordel. Sådan er det ikke i dag. Tingene har ændret sig i 2018. I dag er det især de, der formår at skabe et godt website – designere, UX-udviklere og til dels programmører – og de, der formår at skabe en god oplevelse på dette site, der har mulighed for at tjene penge på internettet. Søgemaskineoptimering er i dag et spørgsmål om at skabe en god oplevelse for brugeren på websitet. Er de besøgende ikke glad for at bruge sitet, kommer de ikke videre, hjælper smuk kode og mange links ikke. Dette åbner døren for at de kreative, tekstforfatterne, UX’erne og mange andre kan tjene penge på internettet og online markedsføring. En nærmere specifikation af hvem, der har mulighed for at lave en beskæftigelse ud...