Gå videre til hovedindholdet

TUTORIAL: SKÆVE LINJER MED CSS

Moden inden for webdesign er meget flat, firkantet og windows 8 agtigt lige for tiden, men hvem siger at man skal følge moden og man ikke kan skabe sin egen? Det er hvertfald en fantatisk måde at skille sig ud på fra alle andre. Det er også hvad denne norske tømmervirksomhed har tænkt (gætter jeg på).
Når det så er sagt har de gjort det på en unødvendig måde, de har nemlig valgt at bruge billeder til at få effekten frem, ikke at det er forkert, men det kan gøres smartere. Med billeder er der mere browseren skal loade og det kan måske være langsommere og være mere irriterende for brugeren at skulle vente på siden loader færdig.
Det samme resultat kan opnåes med ren CSS så hvorfor ikke bruge det? – Når jeg leder på nettet er der en løsning som går meget igen og ser ud til at det er den folk foretrækker, det er så bare den forkerte. Så når det er muligt har jeg selvfølgelig tænkt mig at sprede budskabet da min metode er smartere ;-)
Først den forkerte måde så du ved hvad du IKKE skal gøre: Den første er med at manipulere med rammerne på en div, fordi at hver side er af rammen er vinklet 45 grader i hjørnet op imod en af de andre sider.
Her er et eksempel til at illustrere det:
Det kræver ikke skide meget kode for at opnå denne effekt, se bare her:
Skal man så bruge denne metode til at lave noget ala det eksempel jeg viste tidligere skal man så have gjort nogle af siderne transparente og ændret i størrelserne.  Og så kommer der pludselig lidt mere kode, og der er med at holde tungen lige i munden for at få valgt de rigtige størrelser osv. Se eksempel på den forkerte måde her:
Nu kommer det du har ventet på! Nemlig den rigtige metode.
Først beklager jeg at jeg var så længe om at komme til sagen, men jeg synes det er vigtigt at vide præcis hvorfor man skal vælge noget frem for noget andet, så altså også vide hvorfor man ikke skal gøre det ene!
Men lad os komme i gang:
Det første vi gør er at få lavet et nyt stylesheet med vores basic styles:

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Søgeoptimering

Søgeoptimering der faktisk virker De fleste virksomheder anerkender værdi en af at meddele oplysninger om deres varer og tjenesteydelser på tværs af internettet, men en langt mindre del forstår effektiv online markedsføring. Historier om succesfulde online salgskampagner giver det indtryk, at alt hvad du behøver at gøre er at starte en iøjnefaldende sted og kunderne strømmer ind, meget mere er påkrævet. Det er værd at lære det, der adskiller den succesfulde hjemmesider fra skuffelser. SEO SEO er grundlæggende for online-salg succes og synlighed på internettet. I enkle vendinger vil SEO medvirke til at sikre, at din hjemmeside bruger alle søgeordene en person på udkig efter din tjeneste eller et produkt forventes at træde ind i Google, Yahoo, Bing eller en anden søgemaskine. For eksempel, tilpassede hvis du sælger mobiltelef oner, søgeord som "mobile" tilpassede "og" individualiserede "skal vises i en vis tæthed for at sikre dit web

webshop

Du vil gerne shoppe på nettet og samtidig støtte velgørenhed, uden at det koster dig en krone ekstra. Du går ind på ary.dk og vælger den webshop, du gerne vil shoppe hos. Alle køb gennem ary.dk støtter velgørenhed med op til 35 % pr. handel. Du shopper nu på webshoppen som du normalt ville gøre. Du har fundet produktet, du vil købe og gennemfører dit køb på webshoppen.  Da du er gået ind på webshoppen via os, er der sørget for, at en procentdel af dit køb bliver doneret til velgørenhed, og du har dermed støttet en god sag!  Når en webshop ønsker flere kunder og trafik til sit website, kan den virksomhed betale andre for at lede en kunde videre til webshoppen. Hvis der forekommer salg, belønner webshoppen med provision af det samlede salg. Dette kaldes affiliate marketing, og det er det vi gør brug af for at kunne samle penge ind. Vi donerer 100 % af sin provisi

Guide til søgemaskine-optimering i CMS

Din nye hjemmeside kan indstilles til at være mere brugervenlig over for søgemaskiner, således at indholdet lettere optages og indekseres korrekt. Det betyder at brugere, af eksempelvis Google, med større sandsynlighed får vist din side blandt søgeresultaterne. Unikke titler og metadata Titler og metadata angives i  Indholdssider  i kontrolpanelet. Når en indholdsside oprettes eller redigeres, udfyldes felterne  Title ,  Nøgleord  og  Beskrivelse . Title  - Her angives en title (optimalt op til 67 tegn), som kort fortæller noget om indholdet på siden (fx Mine bedste mad-opskrifter med kylling) Nøgleord  - her angives ord som beskriver indholdet, og som benyttes i indholdsteksten (fx mad, opskrifter, kylling) Beskrivelse  - her angives en kort beskrivelse (fx Læs om lækre og sunde retter med kylling) Brugervenlige URL'er Dette punkt kræver at webhotellet understøtter såkaldte .htaccess filer og URL Re-writing. Gå til  Indholdssider  i kontrolpanelet I sektionen